شیمی یعنی زندگی

دانستنیهای علم شیمی

شیمی یعنی زندگی

دانستنیهای علم شیمی

نانو کامپوزیت

نانو کامپوزیت ماده ای است جامد متشکل از چند فاز که حداقل یکی از این فازها دارای ابعادی کمتر از 100 نانومتر می باشد؛ و یا ساختارهایی که در آنها فواصل بین فازهای مختلف ماده با مقیاسی در حد نانومتر تکرار می شود. در تعریف کلی شاید این مواد به صورت ژل ها، کوپلیمرها و یا در نظر گرفته شوند، ولی در اصل به ترکیب جامدی از یک توده ی ماتریکسی و فازی (فازهایی) در ابعاد نانو گفته می شود که ساختار و خواص شیمیایی آن بسته به خاصیت عدم تجانس فرق می کند. خواص الکتروشیمیایی، الکتریکی، کاتالیزوری، مکانیکی، حرارتی و نوری نانو کامپوزیت ها به طور محسوسی با تغییر جزء سازنده تغییر می کند.




نانو کامپوزیت ها در طبیعت نیز یافت نی شوند، برای مثال در پوسته ی نوعی حلزون دریایی

از لحاظ مکانیکی، نانو کامپوزیت ها نسبت به مواد کامپوزیت معمولی با توجه به میزان نسبت فوق بالای اندازه ی سطح به حجم و یا نسبت فوق بالای سطح وجه فاز تقویت کننده، در نوع خواص متفاوت هستند.

ماده ی فاز تقویت کننده می تواند از ذرات (مثل کانی ها)، ورقه ها (مثل انباشته ی خاک رس پوسته پوسته شده)، فیبرها ( نانو لوله های کربنی و یا فیبرهای الکترونی) ساخته شوند.
ناحیه ی سطح بین فاز تقویت کننده و ماده ی ماتریکس معمولاً یک مرتبه بزرگتر از مواد کامپوزیت معمولی است. خواص ماده ی تقویت کننده در مجاورت با ماده ی ماتریکس به طور قابل ملاحظه تحت تأثیر قرار می گیرد.